هرشکست صد ا دا رد ا ما د ل شکسته مظلوما ن صدا ندا رد
خوشه چين خوشه چين

ا گرچو ب را بخوا هی بشکنا نی بعد ا ز مقا ومت زیا د آ هسته آ هسته فورم قو س ما نند را بخود میگیر د و صدا تو لید میکند و قتیکه صدا تو لید نمو د ، دیده میشو د که چو ب شکسته ا ست.

 د ر ختها ی فا ر م غا زی آ با د و فا ر م هده را که شکستا ند ند ، صدا مید ا د ، را کت ها یکه ا زآ ن طر ف کو ها به شهر ها می ا فتا د ، به ز مین میخو رد ند  می تر کید ن صدا میدا د، تا کستا ن ها ی شما لی بعد ا ز ویرا نی و شکستا ند ن وریختن صدا تو لید می کر د ند.

 شکستا ند ن بت ها ی با میا ن صدا یش خیلی بلند بود،  چپه شد ن آ سما ن خرا ش ها ی ا مر یکا صدا یش تا ثیرنا ک بو د ، جا معه جها نی را به همد ردی وهمنوا یی د عو ت دا د میگو یند که ( یکی ا زمرگ غر یب کسی خبر نمیشود، ود وا زبد ا خلا قی معتبر) .

شکست یک قسمت زمین د ر بین بحرشونا می را بوجودآ ورد و جا ن ملیونها ا نسا ن را گر فت .

 شما د رمیدا ن مرغ جنگی رفته با شید،مرغها ی کلنگی با هم زو را زما یی مینما یند و بعد ا زجنگ وجد ل د وا م دا ر یکی ا زمرغ ها پا به فرا رمیگذا رد وقرُ میگوید، یعنی که شکست را پذ یرفته که قرگفت .

  د ر میدا ن سنگ جنگی سرزده با شید که سگها ی جنگی یکد یگرخو د را پا ره پا ره میکنند و با ا لآ خره یکی ا زسگها ی جنگی قوله میکشد و پا به فرا رمیگذا رد، و د م، میخوا با ند ، ا ین قوله  کشید ن  به  معنی شکست ا ست ، میدا ن گا وجنگی هم تما شا چیا ن خو د را دا ر د ، گا و ها ی  جنگی، به  سا د گی  مید ا ن جنگ را رها  نمیکنند،  زما نیکه مقا ومت یکطرف کم شد ا ز تر س فغا ن میکشد وقا ن میزند ، قا ن  زد ن بمعنی شکست ا ست .

 مسا بقا ت سپو ر تی هر کدا م شکست و پیرو ز ی را با خو د دا ر د

د ر عر صه مبار زا ت سیا سی هم شکست ا ست وهم پیروزی  .

 ببینیم د رد نیا ی حیوا نا ت ، د روغ و د رم وجو د ندا ر د ، شکست کر د فغا ن و نا له میکشد د یگربه مقا بل حر یف با قد ر ت خو د روبه رو نمیشو د.

 در مسا بقا ت سپو ر تی خو ب ا ست که حکم موجود میبا شد ورنه برا ی قنا عت دا د ن ، گر و پ فا تح و گر و پ شکست خورد ه، مگر با قطعا ت نظا می دا خل مسا بقه شو ی ،ا کثرآ ا نسا نها به مشکل شکست را می پذ یرند ولی ا زا و ضا ع وحرکا تش معلوم میشود که شکست خو رده ا ست .

 من تشله با زهستم ( دا نقش) گفته ا م تشله خو د را آ خرلو رمیکنم و میگو یم که دو برسه به غیرا زمیش آ خر، تشله خود را لو ر میکنم با دا با د، که میشها را بخورد و رنه د رمیدا ن میبا زم .

 تحلیل گرا ن سیا سی برا ی سیا ست گذا را ن ا ین تعریف را دا ده بود ند .

 برا ی ر سید ن به ا هد ا ف شر یفا نه وسا یل شریفا نه را تو صیه کر ده بو د ند .

  پیروزی وموفقیت همیشه شخصیت حقو قی خود را با وسا یل شریفانه  د رجاده قا نونمند بد ست آ ورده ا ست وراهگشا ی موفقیتهاوپیروزیهای  د یگری برا ی نسل ها ی بعد ی شده ا ست

 ا گرا د یسن کا کل نمیدا شت ، سرخود را شا نه نمیکرد ، چطو ر مید   ا نست که شا نه خس و خا شاک راجذ ب مینما ید و تحقیق مینما ید که   ا تم نه ا ینکه خورد ترین زره ا ست بلکه قا بل تجزیه ا ست واجزاهای   د یگرا تم فعا لیتها ی بخصو ص را دا رند،ا زجمله شنا خت ا لکترو ن   ا نسا ن را به دا شتن برق موفق گردا نید، یعنی تا ریکی ر فت و رو شنی صدا ها را به کا ینا ت ذریعه ا موا ج ا لکتر و مقنا طیس برد .

 صدا ی روشن وزنند ه ملا لی جو یا ، تحجرگرا ها را به فغا ن آ ورد

 د ست بر د ن به تروروا ختنا ق شکست ا ست ا ین شکست ا ست که قا تلا ن را درصفحه تا ریخ بنا م ترورستها ی خو ن آ شا م ثبت مینما ید.

د رعرصه سیا ست .

جر یا ن د یمو کرا تیک ( خلق) ا فغا نستا ن که بعدا ز و حد ت میخا نیکی سنبله 1356 و تحو ل هفت ثور 1357 به حزب دیموکرا تیک خلق ا فغا نستا ن مسمی گرد ید .

قبل ا زا نکه در کو ره آ تش پخته شو د ، تف زد ش د ر سا ل 1346 شا ر ید  یعنی که به د و بخش تقسیم گرد ید، خلق و پر چم ، و بعد به قسمت ها ی د یگر ا ز قبیل، سا زا ، سفزا ، خلق کا رگر، گروه کا ر، جمعیت ا نقلا بی ز حمت کشا ن ، سره خلقیا ن( زرغو نست ها) کجا ، سپکجا ، سزا، سبزا ، خیبری ها، نجا ت ملی ، ا تحا د خلق ها ی ا فغا نستا ن . تقسیم گرد ید ند ، حزب د یموکرا تیک خلق ا فغا نستا ن د ر هما ن سا ل 1346 شکستا نده شده بود و لی د رک نمیکرد ند که شکست کرده ا ند ، پلنگ شکا رخو د را یک مرا تبه خو رده نمیتوا ند ، بلکه به مر تبه ها ی مختلف میخو رد ، کند ه د رخت را ا و ل د و نیم میسا ز ند و بعد به چها ر قسمت ، به هشت قسمت که خو ب سو ختا ند ه شو د .

همین قسم ا حزا ب ا سلا می  به قطعا ت جدا گا نه تقسیم گرد ید ند        آ نها همین ا کنو ن هم نمیدا نند که شکستا نده شده ا ند وموا د سوخت    ا مپر یا لیز م میبا شند و قتی پی میبر ند که خا کستر شا ن را با د ها ی مو سو می به آ سما ن ها با لا نما ید .

 شا ید که د و ستا ن دیمو کرا تیک نو ین هم به نقیصه پی بر ده با شند که شعله جا و ید  این تعدا د نا م و نشا ن را ا ز کجا بد ست آ و رده با شند ، طبعا ا ز تقسیم شد ن ها و گر و پ ها و شا خه ها ی مختلف  .

 ا ین شکست ها همه صدا ها دا شت د ر زیر آ وا ر ا ین شکست ها هزا را ن جسد ا فغا ن  گیر ما ند و لی شکنند گا ن ا ین همه تشکیلا ت سیا سی بهره خو د را گر فتند .

 

 سیا ست مدا رها یکه د ر میدا ن رقا بت سا لم ا زحریف عقب میما نند د ست به توطیه ،د سیسه،چا ل وفریب میزنند وشا یعه پرا گنی مینما یند ا ین صد ای شکست ا ست که ا ز نتا یج ا عما ل غیرعقلا نی شا ن همه به تکلیف شد ه ا ند همگا ن ا زین پیما ن ها ی مز و را نه وخا ینا نه آ گا هی حا صل مینما یند وحا صل کر ده ا ند .

 به فضل مرحمت خدا ( تحفه کنفرا نس بن) ا زبرکت تحجرگرا ها، بنیا د گراها وعقبگرا ها بعضآ نما یند گا ن سلا طین مستبد و ظا لم ا کثریت مطلق جا معه ا ز نعمت بر ق محروم ما نده ا ند، ا خیرآ همه این ها بو د ند که لین ها ی بر ق و تیلفو ن و تیلگرا ف را تخریب کر د ند و بعضی ا ز همین ویرا نگرا ها کنو ن د رپا را لا ما ن وکیل ا ند .

ا گر نیوتن به زیرد رخت سیب نمینشست د لش به حا ل کد ونمیسوخت و نمیگفت ا ین کد وبه ا ین بزرگی جا یگاه خویش را د رروی زمین در   د رپهلوی کرم پلک ضعیف ونا توا ن یا فته ا ست و نمی گفت که ا ز بر کت کر م کد و هم آ ب میخو ر د  .

 ا ین سیب ها ی د رخت با ا ین جسا مت خو رد را تما شا کنید، مو قف خو د را د ر صد ر یا فته ا ند ، ا عصا ب سیب خرا ب میشو د ، ا ز با لا با چنا ن سرعت به فر ق سر نیو تن ضر به وا ر د مینا ید وا نتقا م بی حر متی خو د را ا ز نیوتن میگیرد و برا یش تفهیم مینما ید که د رنظریه ا ت تجد ید نظر نما ا ین ا ست به ا ثر هدا یت سیب ، نیو تن مو فق به کشف قا نو ن جا ذ به میگر د د .

 ا گربه قا نو ن قوه ها ی جذ ب د رمرکزوفرا را ز مرکزا را ا نسا ن ها   نمیدا نستند ، ا ین همه تحقیقا ت فضا ی ، پر وا ز تیا را ت به ا ر تفا عا ت خیلی بلند ، را کت ها ی زمین به هوا و را کت ها ی قا ره پیما به هیچ وجه ا مکا ن پذ یر نبو د .

 گا ند ی فقید رمز پیروزی را علیه د شمن د ر صلح یا فت، با د ستا ن خا لی به جبهه د شمن مسلح توضیح وهدا یت میدا د وا ین حرکت ها ی نرم عا قلا نه وخرد مندا نه  د شمن را به مر ض دوا م دا ر مصا ب سا خت و دا د و فریا د کشید صحنه را تر ک دا د و هند صا حب ا ستقلا ل سیا سی خو د گرد ید .

 کا و شگرا ن، ا یجا د گرا ن، خلا قا ن، آ فرینش گرا ن، محققین، علما وفضلا همه ا نسا ن ها ی شر یف ا ند، پند وا ند رزآ نها رهنما ی ا ست برا ی ا نجا م ا عما ل شریفا نه .

 ا ما د ل شکسته مضلو ما ن صدا ندا رد

  دا رد، گو ش ها ی ما کرا ست ا گر کر نیست ، پس تشخیص کرده نمیتوا نیم، ببین برا یت به ا ثبا ت میرسا نم که صدا ی خطرنا ک دا رد ونیروی ضربتی قوی دا ر د .

                      ا زا ن آ سما ن صا ف مبا ر د ژ ا له

                       د و   چشما ن   یتیم   میپا  ره  ما له

 ملا لی جو یا ا ین د ختر فرزا نه وهو شیا ر، این د خت جوا ن آ ر یا،   ا ین خا نم ا فتخا رآ فرین حو زه سیستا ن ا هل عیا را ن خرا سا ن ، پا سبا نا ن ، ننگ و عز ت و شر ف و نا مو س و طن .

 چشما ن یتیما ن  را  چشما ن ما د را ن دا غ د یده را به ما نند آ سما ن صا ف میبیند، و میگو ید که ا زا ن آ سما ن صا ف ا شک نا ا مید ی میر یزد د ل شا ن سرد ا ست تپش ندا ر د ، پد را نشا ن سرکفته شده      ا ند،چشما نشا ن به د نبا ل حما یه گرد رگرد ش ا ست ، قلب ما د را نه جو یا ود ستا ن نوا زشگرجو یا، د رحرکت می ا فتند،همه رنج ومحنت خوا ر ی زا ری و بد بختی فشا ررو ز گا رملیو ن ها ، شکنجه دیده ، به آ وا ز مبد ل میگر د د و ا ین صدا ها همه ا ش ا ز حنجره ملا لی جو یا بلند میگرد د ، طنین آ هنگ ملا لی جو یا ، قصا با ن تا ریخ را آ را م نگذا شته و به حیث مو ر یا نه قلب و جگر ، شش و د ما غ ، قا تلا ن را سا ییده وبوحشت می ا ندا ز د ، ا ینکه مشت ها ی گره خو رده در مقا بل حر ف ها ی ملا لی جو یا به میز میخو رد و صدا تو لید میکند نمو نه ا ز شکست قا تلا ن وآ د مکشا ن حر فه ای ا ست .

  بروملا لی تو بی کس وکوی نمیبا شی ، خدا یا رت ا ست ، آ سما ن سا یه گردا نت ا ست و ز مین لنگر ووزن تورا می بردا رد، خلق مضلو م و بی د فا ع همه با تو ا ند .

  صدا ی تو صدا ی مر د م ا ست ، صدا ی تو با قی میما ند، برا ی ا بد با قی میما ند و لی جنا یت کا را ن تا ریخ را با ید که به محکمه کشا ند.

 

 

 

 

 

 

 

 


February 5th, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات